Analýza kľúčových slov by mala byť jednou z prvých marketingových aktivít. Je to základ pre úspešnú optimalizáciu webu pre vyhľadávače, ako je napríklad Google. SEO (search engine optimization) pomáha webovým stránkam získať vyššiu pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania a tým aj viac návštevníkov webu. Správne zvolené a efektívne použité kľúčové slová môžu výrazne zvýšiť organickú návštevnosť a priniesť viac konverzií.

Čo je analýza kľúčových slov?

Je to identifikácia a hodnotenie slov, či slovných spojení, ktoré používatelia vyhľadávajú v internetových vyhľadávačoch (Google, Bing,…).

Prečo robiť analýzu kľúčových slov?

  1. Zlepšenie viditeľnosti vo vyhľadávačoch -Správne vybrané kľúčové slová vám dokážu pomôcť v dosahovaní vyšších pozícii v Google, čo vedie k vyššej organickej návštevnosti. 
  2. Cielenie na správne publikum – Analýza kľúčových slov vám pomôže pochopiť, čo potencionálni zákazníci vyhľadávajú a umožňuje prispôsobiť obsah ich potrebám.
  1. Zvýšenie miery prekliku (CTR) -Ak sú kľúčové slová efektívne použité v nadpisoch, meta popisoch a obsahu, pravdepodobnosť, že používatelia kliknú na váš odkaz, sa zvyšuje.
  1. Výhoda pred konkurenciou -Analýza konkurencie v rámci kľúčových slov vám môže pomôcť odhaliť, ktoré výrazy sú konkurenčné a môžu priniesť rýchlejší úspech 
  1. Efektívne PPC kampane -Pri platených reklamách (napr. Google reklama) správny výber kľúčových slov znižuje náklady na kliknutie (CPC) a zvyšuje návratnosť investície (ROI).
  1. Pomoc pri tvorbe obsahu -Vďaka analýze kľúčových slov získate nápady aj na blogové články, popisy produktov alebo kategórie, po ktorých je realny dopyt.

Typy kľúčových slov:

Krátke (short-tail) kľúčové slová – jedno – dve slová,

Dlhé (long-tail) kľúčové slová – tri a viac slovné kľúčové slová

graf, znázorňujúci short-tail a long-tail slová

Graf znázorňuje rozdiel medzi short-tail a long-tail kľúčovými slovami. Short-tail výrazy sú krátke, všeobecné a majú vysoký objem vyhľadávania, no nízky konverzný pomer a veľkú konkurenciu, napríklad „notebook“ či „klimatizácia“. 

Long-tail kľúčové slová sú dlhšie a špecifickejšie, napríklad „najlepšia klimatizácia do domu samsung“, pričom majú nižší objem vyhľadávania, ale vyšší konverzný pomer. Sú ideálne na cielenie na zákazníkov, ktorí presne vedia, čo chcú. 

Využívanie long-tail slov pomáha v SEO stratégii, zlepšuje pozície vo vyhľadávačoch a prináša návštevníkov na web, ktorí už hľadajú konkrétny produkt/službu. Zároveň znižuje konkurenciu na dané kľúčové slovo a tým aj náklady na reklamu. Optimalizácia na tieto frázy zvyšuje mieru preklikov aj konverzie.

Ako vyberať kľúčové slová:

Pri kľúčových slovách je dôležité analyzovať:

Konkurencia – úroveň náročnosti, s akou sa dá dosiahnuť dobré umiestnenie na prvých stránkach Google
Relevancia – do akej miery kľúčové slovo zodpovedá záujmom cieľovej skupiny a tématike webovej stránky
Objem vyhľadávania -Frekvencia, s akou používatelia mesačne zadávajú dané kľúčové slovo do vyhľadávača.

Nástroje na vyhľadávanie kľúčových slov

Na vyhľadávanie je veľa nástrojov, ktoré pomáhajú vyhľadávať relevantné kľúčové slová.  Na prvotné námety kľúčových slov k danej téme vieme použiť aj umelú inteligenciu – (napríklad ChatGPT alebo Gemini od Google), tu však nastáva problém, že ku keywords nepridá žiadne dáta, ktorými by sa dalo riadiť. Preto je lepšie použiť nástroje, ktoré túto funkciu majú – napríklad:

Google Keyword Planner
Collabim
Marketing Miner
Ahrefs Keywords Explorer
a mnoho ďalších

Gemini AI- kľúčové slová

Ešte mi nedá nespomenúť aj Google suggest, ktorý vám pri hľadaní podsúva najčastejšie slová a frázy spojené s hľadaným výrazom.

Google Suggest

Kategorizácia kľúčových slov

Vždy treba myslieť na kategorizáciu, ako som už vyššie spomenula štítkovanie pri Collabime. Vďaka štítkom – kategorizácií, budete mať v kľúčových slovách poriadok. Kategorizovanie si môžete predstaviť ako filter na e-shope (a často sa to takto na webe aj využije), môžete mať kategorizáciu kľúčových slov podľa farby, veľkosti, typu, miesta použitia, pri službách podľa typu služby… 

Collabim- štítky

Očistenie kľúčových slov 

Po získaní surových dát – kľúčových slov, prichádza čistenie, keďže nie všetky slová musia byť relevantné alebo potrebné pre váš web. To znamená, že si vytvoríme tabuľku a vyberieme len kľúčové slová, ktoré sú pre nás užitočné a prínosné.  

Tabuľka očistenie kľúčových slov

Collabim

Populárny SEO nástroj na analýzu kľúčových slov a monitorovanie pozícií vo vyhľadávačoch. Umožňuje vám sledovať vývoj hľadanosti kľúčových slov, analyzovať konkurenciu a identifikovať nové príležitosti pre optimalizáciu obsahu.

Jednou z jeho hlavných funkcií je návrh kľúčových slov, kde používatelia získajú prehľad o relevantných frázach, ich objeme vyhľadávania a konkurencii. Collabim tiež umožňuje pravidelné sledovanie pozícií webu vo vyhľadávači Google a poskytuje prehľadné reporty o výkonnosti SEO kampaní.

Nástroj je obľúbený najmä medzi českými a slovenskými marketérmi vďaka jeho jednoduchosti,  prehľadnosti a oproti zahraničným nástrojom ako Ahrefs aj nižšej cene. Používame ho aj my v agentúre Magneting 🙂

Pozrime sa bližšie na to, čo Collabim ponúka:

Užívateľské rozhranie je veľmi jednoduché na používanie aj pre začiatočníkov. Ponúka dobrý prehľad a filtrovanie štítkov, pod ktorými je možné uložiť si kľúčové slová a neskôr sa k nim vrátiť – vysoko odporúčam si štítky dávať.

Collabim -prehľad kľučových slov
Collabim-filter štítkov

Grafické rozloženie pozícii je veľmi dobrý pomocník, ktorý zoradí kľúčové slová z vášho webu podľa pozícií v Googli a tým získate jednoduchý prehľad. 

Collabim- graf rozloženia pozícií

Na každú časť grafu sa dá kliknúť a zobrazí vám vaše kľúčové slová, ktoré sa v tejto časti nachádzajú. Výhodou je, že viete zobraziť aj históriu aj pre jednotlivé štítky a to vám vie pomôcť pri výbere na akú skupinu kľúčových slov sa zamerať.

collabim graf rozloženia pozícií

Collabim obsahuje aj kopec iných užitočných nástrojov ako história pozícií, automatické návrhy kľúčových slov, prehľad konkurencie, či konkurenčné reklamy. 

Ako hľadať nové kľúčové slová v Collabim:

Keď otvoríte Collabim hore kliknete na “+ Kľúčové slovo”.

Collabim pridanie nového kľúčového slova

Ďalej pokračujete na “návrhy kľúčových slov” kde po zadaní kľúčového slova a kliknutí na “získať návrhy kľúčových slov”  získate aj ďalšie hľadané slová.

Collabim- pridanie nového keywords

Vyberiete si z návrhov kľúčových slov, ktoré chcete použiť.

Collabim pridanie nového keywords

Nezabudnite pridať štítok – ak náhodou zabudnete, nevadí, dá sa priradiť aj dodatočne.

collabim -štítkovanie nového kľúčového slova

Keywords planner – plánovač kľúčových slov

Táto funkcia je ponúkaná nástrojom Google Ads. Každý deň aktualizujú predikcie kľúčových slov – vychádzajú z údajov za posledných 7 až 10 dní a zohľadňujú sezónnosť, čím berú do úvahy aktuálne podmienky trhu. 

Máte na výber z dvoch možností:

  1. objavte nové kľúčové slová” – kde po zadaní pár kľúčových slov alebo webu, ktorý je váš alebo relevantný vášmu podnikaniu dostanete ďalšie kľúčové slová spolu s dátami o nich.
  2.   “objem vyhľadávania a prognózy” – kde nájdete prognózy, ceny za konverzie a množstvo dalších hodnotných informácii.
Google Ads- keywords planner

My prioritne používame Collabim na analýzy kľúčových slov, ale ak chceme narýchlo zistiť hľadanosť zopár kľúčových slov, prípadne sezónnosť služby, používame aj Keyword Planner od Google.

Výhody Google Ads – keywords planner:

Objavenie nových kľúčových slov
Zobrazenie vyhľadávaní za mesiac
Zistenie orientačnej ceny

Nevýhoda

Google začal obmedzovať používateľov, ktorí nemajú plnú (platenú) verziu Google Ads tým, že zobrazuje len obmedzení dáta – len rozsahy, nie presné čísla. 

Google search console (GSC)

Je to bezplatný nástroj, ktorý dokáže rýchlo a efektívne pomáhať s monitorovaním a optimalizovaním webu. Od sledovania výkonnosti až po odhalenie technických problémov. Okrem iného ponúka aj cenné dáta o vyhľadávaní a správaní používateľa, napríklad to, cez aké kľúčové slová chodia ľudia k vám na web. Podmienkou využitia toolu je vloženie kódu na web, aby sa potvrdilo, že ste správca webu a nedošlo k zneužitiu cudzích údajov. Ak spravujete web – Google search console je rozhodne nevyhnutným pomocníkom, ktorý vám pomôže s optimalizáciou a zlepšením viditeľnosti vo vyhľadávači. 

Vďaka sledovaniu výkonnostných metrík viete zlepšovať viditeľnosť vašej stránky. Celkové kliknutia znamenajú koľko ľudí kliklo na váš web. Celkové zobrazenia – koľko ľudí váš web vo výsledkoch vyhľadávania. CTR je percentuálne zobrazenie toho, koľko ľudí na váš web kliklo z množstva ľudí, ktorí web videli vo vyhľadávaní. Priemerná pozícia je metrika, ktorá zobrazuje, na akom mieste sa vaša stránka nachádza v Google.

Google search console

V časti dopyty vidíme cez aké slová sa k vám používateľ dostal – je to užitočná informácia, ktorá vám vie pomôcť k tvorbe vašich kľúčových slov ako aj vidieť, ktoré už použité kľúčové slová majú úspech.
Ďalej sa viete pozrieť aj na aké stránky užívatelia klikajú najčastejšie a naopak aj tie, ktoré potrebujú vylepšiť

Google search console

Samozrejme, netreba zabúdať aj správne nastavenie časového obdobia, ktoré chceme metrikami sledovať. 

Záver

Ako ste sa dočítali, analýza kľúčových slov je základ úspešnej SEO stratégie, ktorá pomáha zvýšiť viditeľnosť webu a tým aj prilákať relevantných návštevníkov. Správny výber slov zlepšuje organickú návštevnosť, konverzie a efektivitu PPC kampaní.

Nástroje ako Google Search Console, Keyword Planner či Collabim poskytujú cenné dáta pre optimalizáciu obsahu. 

Pravidelná analýza a sledovanie trendov vám pomôžu udržať konkurenčnú výhodu. Investícia do kvalitnej analýzy sa odrazí na vyššej úspešnosti vášho projektu v online priestore.