Google Ads (nedávno ešte Google AdWords) je online reklamný systém, ktorý umožňuje nastaviť reklamu vo vyhľadávači a na partnerských weboch Googlu. Funkcia na správu je poskytovaná zdarma, no kredit je platený. Google Ads funguje ako Pay-per-click reklama, to znamená, že platíte za klik, ktorý potenciálny zákazník reálne urobí. Reklama v Google Ads sa delí na reklamu vo vyhľadávaní a reklamu v obsahovej sieti.

Reklama vo vyhľadávaní

Asi najznámejšiou funkciou Google Ads, s ktorou ste sa už určite stretli, je reklama vo vyhľadávaní. Momentálne jej Google dáva priestor v podobe prvých 4 a posledných 3 výsledkov vo vyhľadávaní. To znamená, že ak zadáte určité kľúčové slovo do vyhľadávania, ponúkne Vám Google najskôr platené výsledky. Ak na jeden z nich kliknete, inzerentovi sa strhnú za tento klik peniaze z účtu. Až potom nasledujú organické (neplatené) výsledky. Reklama funguje formou aukcie. 3 hlavné faktory prispievajú k tomu, či sa reklama zobrazí a ak áno, tak v akom poradí:

  1. maximálna cena za klik, ktorú sme ochotní zaplatiť za kliknutie na reklamu
  2. kvalita reklamy a vstupnej stránky, kam reklama návštevníka vedie – Google na základe toho udeľuje skóre kvality, ktoré je ideálne mať čo najvyššie, prípadne ho postupne zvyšovať
  3. používanie rozšírení a dostupných formátov – rozšírenia sú praktické “rozširovače” vašej reklamy. Google vám prostredníctvom nich dáva viac priestoru pre reklamu – napríklad môžete využiť rozšírenie o telefónne číslo, adresu obchodu, či sídla firmy.

Ukážka platenej reklamy vo vyhľadávaní:

Reklama v Obsahovej sieti

Ak sa rozprávame o inzerovaní na Googli, tak sa často odsúva do úzadia reklama v obsahovej sieti. Na rozdiel od “vyhľadávačky” nie je Google absolútny gigant v displayovej reklame. Aj v našich končinách existuje viacero systémov (Inres, Azet alebo Etarget), ktoré ponúkajú možnosti obsahovej reklamy. Jedným z dôvodov zmeny názvu reklamného systému z Google AdWords na Google Ads, ktorá prebehla v lete 2018, je aj zámer prezentovať sa ako komplexný systém s možnosťou inzerovať aj v obsahovej sieti, nie len vo vyhľadávacej. Ak si zvolíte možnosť inzerovať v obsahovej sieti, máte obrovské možnosti. Zákazníkov môžete osloviť naprieč webovými stránkami, ktoré navštevujú, cez mobilné aplikácie a to naprieč zariadeniami (smartfón, tablet ale aj počítač). Môže sa zobrazovať ako bannerová reklama, textová reklama, reklama na aplikáciu alebo reklama v Gmaili. Do obsahovej reklamy môžeme zaradiť aj video reklamu.

Ukážka bannerovej reklamy v obsahovej sieti:


V zásade sa dá reklama v “obsahovke” rozdeliť na dva typy: Remarketing alebo Akvizičnú kampaň.

Remarketing

Remarketing slúži na pripomenutie sa návštevníkom vášho webu. Napríklad ste hľadali obuv a navštívili ste e-shop s obuvou. Neskôr si čítate správy, no vedľa článku sa zobrazí banner presne s tými topánkami, ktoré ste si prezerali deň-dva dozadu. Náhoda? Nie, to je remarketing. Dokonca dynamický remarketing, ktorý ponúka presný produkt, ktorý ste už videli. To je už síce pokročilejšie nastavená reklama v obsahovej sieti, no remarketing sa dá robiť aj jednoduchšie.
Napríklad sa pozrime na váš biznis. Máte firemnú stránku, kde ponúkate svoje služby? Použite klasický remarketing, v ktorom komunikujte benefity firmy, aktuálne akcie, apod.
Alebo máte e-shop? V tomto prípade aplikujte dynamický remarketing, ktorý vám vie pomôcť zvýšiť tržby. Ľuďom, ktorí navštívili váš web s konkrétnym produktom sa v remarketingu bude zobrazovať personalizovaná reklama s presne tým istým produktom. Je teda veľká pravdepodobnosť, že človek, ktorý mal o produkt už záujem a interagoval s ním, si ho aj neskôr kúpi.

Akvizičná kampaň

Akvizičná kampaň slúži na získanie nových návštevníkov prostredníctvom obsahovej siete. Ak váš produkt alebo služba nie sú vyhľadávané, budete mať problém získať zákazníkov prostredníctvom vyhľadávacej siete. Rovnako je akvizičná kampaň vhodná, aj keď máte vyhľadávaciu sieť pokrytú a chcete ešte zvýšiť návštevnosť webu, nájsť nové publiká a cieľové skupiny.
Google ponúka veľmi detailné možnosti zacielenia. Základné sú: geografické, demografické a záujmové (podľa stránok, ktoré navštívili). Vytipujte si cieľovú skupinu podľa týchto možností, napríklad ženy vo veku 25-35 rokov so záujmom o fitness. Zúžiť publikum môžete aj o informáciu, že má daná žena dieťa alebo akú má finančnú situáciu (a iné).

Aké sú výhody inzerovania v Google Ads:

  • Nespornou výhodou inzerovania vo vyhľadávacej sieti je hlavne to, že sa dokážete ihneď umiestniť pred neplatenými výsledkami. Obsadiť prvé pozície pri neplatených výsledkoch je časovo a finančne náročné. Web je potrebné dlhodobo optimalizovať pre vyhľadávače.
  • Platíte iba za reálne kliknutie, ktoré urobí Váš potenciálny zákazník.
  • Publikum viete zúžiť podľa vašej cieľovej skupiny (geograficky, demograficky, podľa záujmov). Napríklad ak ponúkate službu iba v Bratislave, zúžite si zacielenie oblastí iba na Bratislavu, prípadne okolie. Je zbytočné, aby sa Vaša reklama zobrazovala v Košiciach a míňali ste peniaze na ich kliknutia.
  • Máte k dispozícií dáta na analýzu a lepšiu optimalizáciu Vašej reklamy.
  • Viete cieliť na kľúčové slová, ktoré sú relevantné a kde je vysoká pravdepodobnosť, že ten, ktorý dané slová vyhľadáva, aj produkt nakúpi alebo si Vašu službu objedná. Tieto kľúčové slová budú ale veľmi pravdepodobne aj vysoko konkurenčné a za každý klik zaplatíte viac eur. (Pri nízkokonkurenčných slovách sa jedná o centy, desiatky centov a vo vysokokonkurenčných slovách o 1-2 a viac eur).
  • Máte možnosť rýchlo odkomunikovať novinky a benefity. Rovnako sezónne, napríklad vianočné akcie, apod.
  • Rozpočet je flexibilný, môžete začať inzerovať už za pár eur i keď odporúčame na reklamu alokovať aspoň pár stoviek eur mesačne, nech sa nazbierajú nejaké dáta, z ktorých sa dá reklama optimalizovať.
  • Rovnako dobre sa dá reklama využiť pri sezónnych biznisoch (napríklad jazyková škola, účtovníctvo alebo pneuservis). Počas najaktuálnejšieho obdobia sa dá na reklamu vo vyhľadávaní alokovať aj tisícky eur a zvyšok roka reklamu vypnúť, prípadne nechať bežať na pár eurách, aby sa zákazníkom firma pripomenula. To, kedy sú kľúčové slová spojené s vaším podnikaním najviac vyhľadávané, si môžete pozrieť vďaka nástroju Google Trends.
  • Čoraz viac ľudí používa Google na vyhľadanie si informácií o produkte, ktorý si chce kúpiť (cca 90% ľudí – štatistika z USA). Je preto dôležité, zobraziť sa v ich výsledkoch.

Aké sú nevýhody inzerovania v Google Ads:

  • Nie vždy sa klientova služba hodí na inzerciu vo vyhľadávacej sieti, pretože ponúka službu alebo produkt, ktorý napríklad neexistoval a nie je o ňom vybudované povedomie medzi cieľovými zákazníkmi. Kľúčové slová vtedy nebudú mať vyhľadávania, pretože ich ľudia skrátka nevyhľadávajú. V tomto prípade ide o beh na dlhú trať, kedy si klient musí zachovať trpezlivosť a investovať peniaze do budovania povedomia o značke formou SEO, content marketingu, displayovej reklamy (reklame v obsahovej sieti) či sociálnych sietí. V Magnetingu používame pri vytváraní stratégie model See – Think – Do – Care. Vyhľadávacia sieť je v podstate hlavne doménou fáze “Do”. No v prípade vyššie menovaného problému je dôležité sa zamerať na fázu SEE a fázu THINK.
  • Do nevýhod môžeme zaradiť aj vysokú cenu za klik v prípade vysoko konkurenčných segmentov. Medzi vysokokonkurenčné segmenty patria napríklad poisťovacie portály alebo reality. Napriek tomu pri správnom nastavení reklamy na relevantné kľúčové slová a dobre vyladenej vstupnej stránke vie bežať kampaň aj vo vysoko konkurenčnom segmente za prijateľné sumy.
  • Z dlhodobého hľadiska môže byť v niektorých prípadoch výhodnejšie zamerať sa na zvyšovanie neplatenej návštevnosti cez SEO (optimalizáciu webu pre vyhľadávače).

Okrem tých, ktoré sme predstavili v tomto článku, existujú ešte ďalšie možnosti inzerovania na Googli. Vyššie spomínané však tvoria základ, ktorý by ste nemali zanedbať, pokiaľ chcete vstúpiť do sveta online reklamy.
Ak váhate, či ísť do Google reklamy, naša všeobecná rada je vyskúšať aspoň na 3 mesiace a uvidíte výsledky. Ako Google Partner agentúra disponujeme 350 eurovými kupónmi, ktoré znížia cenu za úvodné obdobie.

Aká je cena Google reklamy?

Cena reklamy na Google nie je fixná, ale závisí od rôznych faktorov. Ceny za kliknutia sú stanovené prostredníctvom aukcie, kde PPC (Pay-Per-Click) znamená, že platíte len za kliknutie na vašu reklamu.

Cena za klik sa môže pohybovať od 0,10 € do 1 €, pričom v niektorých prípadoch môže byť aj vyššia. Vyhľadávacie kampane majú obvykle vyššie ceny za kliknutie. Bannerové reklamy sú cenovo dostupnejšie, s cenami medzi 0,01 € a 0,20 € za jeden klik. Viac o cene reklamy sa dočítate v článku Koľko stojí reklama na Google .