Pôsobíte v oblasti stavebníctva? Ak chcete, aby rástla vaša firma, online marketing je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou. Naša online marketingová agentúra Magneting má veľkú časť klientov z tejto oblasti a preto sme sa v tomto článku rozhodli zdieľať naše skúsenosti, ako zvýšiť počet dopytov a tým pádom aj vašich zákaziek.
Obsah článku
- Web – základný kameň online marketingu
- Analytika – 2 krát merajte a raz režte
- Google reklama – zvýšte počet dopytov okamžite
- Facebook kampaň – ukážte svoje realizácie
- SEO – budujte neplatenú návštevnosť
Web – základný kameň online marketingu
Často za nami prídu firmy s tým, aby sme im nastavili Google reklamu. Prvou vecou, ktorú všímame, je web. Ak je web zanedbaný a nefunkčný, rovno im vysvetlíme, že kampaň ich nezachráni. Budú to zbytočne vyhodené peniaze. Pustiť sa do Google Ads bez poriadneho webu nemá zmysel. Na Facebooku je vyššia šanca spraviť úspešnú kampaň aj bez (ideálneho) webu, pretože máme na výber také typy reklám, ktoré fungujú bez prekliku na web. Avšak ak chceme klientovi pomôcť komplexne a tak, aby to aj reálne pocítil na tržbách, web je základným kameňom online marketingu.
Aké predpoklady by mal spĺňať web v oblasti stavebníctva?
Prepracovaná štruktúra webu je základ
Ale ako sa k nej dostať? V prvom rade dôkladnou analýzou kľúčových slov. Týmto krokom vždy začíname práce na tvorbe webu. Potrebujeme vedieť, ktoré služby sú hľadané a ako ich vyhľadávajú používatelia. Po dôkladnej analýze kľúčových slov načrtneme štruktúru nového webu. Plne nám postačí Google sheets (excelovská) tabuľka. Podľa našich niekoľkoročných skúseností sú najdôležitejšími časťami webu podstránky so službami.
Každá služba by mala mať samostatný priestor = stránku
Stretávame sa s tým, že väčšina stavebných spoločností má na svojom webe všetky služby vymenované na jednej podstránke – „Služby“. Vo všeobecnosti chýba logické rozdelenie na samostatné podstránky. Následne sa ťažko robí kampaň v Google Ads, keď musíme návštevníkov smerovať na všeobecnú podstránku Služby. Takýmto spôsobom kampane neprinášajú dostatok dopytov, nehovoriac aj o tom, že takto vyskladaný web neprináša organickú – neplatenú návštevnosť. Na základe analýzy odporúčame roztriediť príbuzné okruhy kľúčových slov do samostatných podstránok. Ako príklad uvedieme firmu, ktorá predáva plastové a hliníkové okná. Najskôr si zistíme hľadanosť kľúčových slov (= v tomto prípade služieb):
Obe kľúčové slová majú vysoký počet vyhľadávaní, preto je veľmi dôležité ich nespájať, ale každému z nich vytvoriť samostatnú podstránku na webe.
Príklad, ako nerobiť menu:
Príklad vhodnej štruktúry webu:
Kategorizácia služieb pre nášho klienta Kontrakting:
Čo by nemalo chýbať na podstránke s konkrétnou službou
Po základnom rozvrhnutí služieb, prejdeme na ďalší krok, a tým je návrh podstránky pre konkrétnu službu. Osvedčilo sa nám spísať si všetky materiály, ktoré je klient schopný dodať v súvislosti so službou. Zvyčajne na stránku pre službu umiestňujeme nasledovný obsah:
- Úvodný popis služby
- Prečo by si mal vybrať potenciálny zákazník vašu firmu a službu – benefity služby
- Realizácie vo forme galérie relevantné pre danú službu (na podstránke pre hliníkové okná netreba dávať realizácie z plastových okien)
- Referencie zákazníkov, opäť ideálne naviazané na danú službu
- Certifikáty, ocenenia
- Tím ľudí, ktorý sa o vašich zákazníkov postará
- Kontaktný formulár – na zbieranie leadov = dopytov
- E-mailová adresa, telefónne číslo, sídlo firmy s mapkou
Takto vytvorená stránka služby má dobré predpoklady umiestňovať sa na vysokých pozíciách v neplatenom vyhľadávaní Google, a taktiež je vhodnou na spustenie kampane v Google Ads.
Okrem služieb, ktoré sú zásadné, je potrebné sa ešte zamyslieť nad štruktúrou ostatných častí webu. Môže to vyzerať aj takto:
Analytika – 2 krát merajte a raz režte
Pred spustením kampaní je dôležité mať dobre nastavenú webovú analytiku, aby ste sa rozhodovali na základe dát a nie dojmov. K tomu nám pomôže bezplatný nástroj Google Analytics (skontrolujte si, či používate najnovšiu verziu 4, pretože predošlá verzia prestala zbierať dáta k 1.7.2023). Aby ste Google Analytics mali nastavené správne, vyžaduje to viac času a skúseností. Za najdôležitejšiu vec považujeme nastaviť konverzie = dopyty / leady v oblasti stavebníctva. K vyhodnoteniu online marketingových aktivít je vhodné sledovať nasledujúce konverzie:
- odoslaný formulár
- klik / skopírovanie mailu
- klik / skopírovanie telefónneho čísla
Pre našich klientov nastavujeme okrem hlavných konverzií aj mikrokonverzie. Tie nám v prípade nízkeho počtu hlavných konverzií indikujú úspešnosť kampaní. Mikrokonverziou môže byť napr. zotrvanie na stránke a scrollovanie stránky.
Ukážka reportu z nástroja Google Looker Studio pre nášho klienta. Report prehľadne informuje, koľko klient zaplatí za jeden dopyt:
Okrem Google Analytics sa dajú nastaviť konverzie aj na Facebooku (Facebook Business Manager) .
Dôležité je poznamenať, že konverzie nenastavujete len preto, aby ste sami videli výkonnosť kampaní, ale aj pre systémy Google Ads a Facebook, ktoré sa z dát, teda aj konverzií, učia optimalizovať kampaň a priniesť čo najlepšie výsledky. Čiže čas / peniaze, ktoré vložíte do správneho nastavenia konverzií / mikrokonverzií, sa vám rýchlo vráti, keďže kampane budú následne optimalizované z veľkej časti strojovým učením (machine learning) = šetríte váš čas /peniaze pri optimalizovaní kampane.
Google reklama – zvýšte počet dopytov okamžite
Ak nové dopyty potrebujete ihneď, najjednoduchším riešením je spustiť Google reklamu.
Predpoklady na spustenie kampane:
- Vaša služba musí byť vyhľadaná (preto vždy na začiatku spolupráce robíme detailnú analýzu kľúčových slov). Ak prichádzate so službou, o ktorej na Slovensku ešte nikto nepočul a mesačný objem vyhľadávania v Google je blížiaci sa nule, je lepšie oprieť sa o Facebook reklamu, kde sa napr. cez formát videa dá dosiahnuť za rovnakú sumu lepší dosah.
- Funkčný web a prepracované vstupné stránky webu pripravené na kampaň.
- Správne nastavená analytika, ako sme písali v predošlých kapitolách.
Ak už ste rozhodnutí ísť do kampane, stanovte si rozpočet. Porozmýšľajte, koľko dopytov potrebujete mesačne. Cena za dopyt sa pri službách v oblasti stavebníctva môže pohybovať od 10 € do 40 €. Zo skúseností vieme, že na začiatku kampane sú čísla horšie, no postupne za pár týždňov / mesiacov, cena za dopyt klesá. Zoberme si, že chcete 30 dopytov / mesiac – cena za kredit do kampane bude od 300 € do 1200 € / mesiac. Vieme, je to veľké rozpätie, ale na určenie presnejšej ceny je treba poznať konkrétnu oblasť stavebníctva, danú službu, cenu služby, konkurenciu, kvalitu webstránky, recenzie, aká dlhá je konverzná cesta a mnoho ďalších faktorov. Ak ste však zabehnutá firma, takáto čiastka nespraví škrt cez váš rozpočet. Navyše si už po pár mesiacoch viete odsledovať, ktorá kampaň vám prináša dopyty a či je to rentabilné.
Reklamný systém Google Ads pozostáva z vyhľadávacej siete a obsahovej siete. Ak máte rozpočet na kampane v pár stovkách eur na mesiac, odporúčame na začiatku sa sústrediť na vyhľadávaciu sieť – to znamená na reklamu, ktorá sa zobrazuje pri „googlení“. Čiže zjednodušene povedané, ak niekto hľadá „plastové okná Bratislava“, zobrazíte sa tu:
Obsahová sieť je podľa nás vhodná pre začínajúceho inzerenta najmä na remarketing. Teda zobrazovanie reklám vašim zákazníkom alebo potenciálnym zákazníkom na rôznych webstránkach zapojených do Google Ads systému:
Ak je váš rozpočet vyšší, alebo vaša kampaň vo vyhľadávacej sieti je už plne optimalizovaná, je dobré a žiadúce porozhliadať sa po obsahovej sieti – napr. po Youtube reklame, ktorá je tiež súčasťou obsahovej siete Google.
Facebook kampaň – ukážte svoje realizácie
Základom fungovania na Facebooku je vytvorenie Facebook stránky, kde viete informovať svojich (potenciálnych) klientov o nových realizáciách a pod. Avšak, ak chcete z tohto kanála vytĺcť viac, bez Facebook reklamy to nie je možné. Facebook už nefunguje tak dobre ako kedysi, keď zaujímavejší príspevok zasiahol organicky veľkú masu ľudí. Facebook reklamou viete intenzívnejšie osloviť fanúšikovskú základňu, ale hlavne zasiahnuť nové publiká cez akvizičné kampane.
Ešte pred spustením kampane Vám odporúčame nastaviť vo Facebook Business Manageri (nástroj na správu kampaní) zaznamenávanie konverzií – z podobných dôvodov (strojové učenie…), ako sme radili pri Google reklame. Nastavte tie isté konverzie, ako pri Google reklame.
Následne si stanovte rozpočet podobným spôsobom ako pri Google reklame. Ak máte obmedzený rozpočet vo výške pár stoviek eur, začnite remarketingovou kampaňou – cieľte na ľudí, ktorí už na vašom webe boli. Takto oslovíte ľudí napr. z Google Ads kampane, pripomeniete sa im a možno ich už v tejto fáze presvedčíte, že vy ste ten pravý dodávateľ :-).
Ak chcete vyťažiť z Facebooku ešte viac, nastavte kampane na nové publiká. Napr. ak predávate a montujete záhradné pergoly, viete zacieliť ľudí podľa určitej kombinácie záujmov – záhradkárstvo, záhrada, pergola, garden design atď:
Ste lokálna firma a neoplatí sa vám riešiť zákazky na druhom konci Slovenska? Zacieľte reklamu len na oblasti, ktoré vám nerobí problém pokryť.
Popremýšľajte a zadefinujte si, čo konkrétne chcete prostredníctvom reklamy komunikovať. Dáme vám pár tipov:
- Realizácie – Facebook je výborné miesto na prezentáciu vašich realizácií v plnej kráse. Môžete uverejniť napr. galériu realizácií alebo využiť formát carousela (posúvanie fotiek / videí horizontálne).
- Referencie – ak máte slovné referencie od svojich zákazníkov na webe, ukážte ich aj v reklame (ideálne s ich súhlasom)
- Postup prác – staviate napr. domy? – ukážte prostredníctvom pár fotiek proces toho, ako dom vznikol
- Upútavka na e-book, bezplatnú konzultáciu, zameranie – cieľom je získať hodnotné leady
- Zdieľanie článkov z blogu
Ukážka reklamy pre klienta Kontrakting:
Máte možnosť natočiť video na niektorý z vyššie spomenutých tipov? Choďte do toho! Video, aj keď amatérske, dosiahne vo väčšine prípadov lepšie výsledky, ako akákoľvek fotka (a už vôbec nie z fotobanky :)).
A na záver prichádza vyhodnotenie kampane. Výsledky z Google Ads a Facebook kampaní si pravidelne porovnávajte. Kde je lepšia cena za konverziu? Odkiaľ prichádzajú kvalitnejšie leady?
SEO – budujte neplatenú návštevnosť
SEO (optimalizácia webu pre vyhľadávače) je beh na dlhé trate. Čím konkurenčnejšie prostredie, tým dlhšia trať :). Veľa firiem nevyčlení prostriedky na SEO, pretože prostriedky do Google Ads a Facebook reklamy sa prejavia na obratoch rýchlejšie. Avšak budovaním neplatenej návštevnosti nie ste plne závislí od reklamných systémov a z dlhodobého hľadiska sa vám to vráti.
Ako začať so SEO?
Web optimalizovaný pre vyhľadávače je základom a zároveň odrazovým mostíkom pre ďalšie aktivity v oblasti SEO. Ako by mal vyzerať firemný web v oblasti stavebníctva, sme popísali v prvej kapitole – Web – základný kameň online marketingu. Dôležitá je analýza kľúčových slov, na základe toho vytvorená štruktúra webu a vstupné stránky pre služby nabité kvalitným obsahom. Následne sa zamerajte na aktualizáciu webu a to:
- Pridávanie realizácií s fotografiami a popisom
- Pridávanie referencií od zákazníkov
- Pridávanie článkov na blog – urobte si analýzu kľúčových slov, na základe nej vyberte návrhy na témy článkov. Špecializujete sa napríklad na plastové okná? Použite Google návrhy vo vašom vyhľadávači a identifikujte témy, ktoré ľudia hľadajú:
Získavanie spätných odkazov (linkbuilding)
Ak ste vo vysoko konkurenčnom prostredí, dobre vyladený web z pohľadu SEO nemusí stačiť. Vyhľadávačom (=Googlu) potrebujete o svojom webe dať vedieť. V skratke – čím viac na vás budú odkazovať iné weby, tým bude váš web silnejší vo vyhľadávači Google = lepšie pozície a vyššia neplatená návštevnosť. Treba si dať ale pozor, aby spätné odkazy boli relevantné a určite ich nekupujte hromadne od pofiderných služieb. Hrozí tým penalizácia webu a strata neplatenej návštevnosti!
Ukážky, kde má klient Kontrakting umiestnené odkazy:
1. Textový odkaz v sekcii Kontakty na webe obchodného partnera EcoCocon:
2. Logo s preklikom na webe obchodného partnera PROmiprojekt:
3. Zápis v katalógu Azet.sk:
Firemný profil na Googli (Google Moja firma)
Keďže naši klienti z oblasti stavebníctva majú často showroomy, kancelárie a predajne, je pre nich nevyhnutné používať aj firemný profil na Googli. Správne nastavený profil sa zobrazuje vo vyhľadávaní na relevantné kľúčové slová v spojitosti so službami – či už priamo vo výsledkoch vyhľadávania Google alebo v mapách Google.
Založte si firemný profil a upravte (optimalizujte) ho:
- Názov profilu – osvedčilo sa nám používať názov firmy + názov hlavnej služby
- Pridajte popis firmy, benefity spolupráce s vami, logo, fotografie
- Doplňte kontaktné údaje, otváracie hodiny
- Pridajte relevantné kategórie do profilu
- Recenzie – veľmi dôležitá časť profilu – zbierajte aktívne recenzie od zákazníkov
Správne vyplnený profil na Google sa bude zobrazovať na popredných miestach v Googli – profil nášho klienta elektrikára p. Šlégra sme optimalizovali pár rokov dozadu. Klient poskytuje služby na vysokej úrovni a jeho zákazníci mu radi napíšu pozitívnu recenziu, čo prispieva tiež k prvej pozícii na kľúčové slovo elektrikár bratislava:
Existujú aj iné spôsoby, ako získavať dopyty pre vašu firmu v oblasti stavebníctva:
- stránky spájajúce predávajúcich a kupujúcich – 123dopyt.sk, wilio.sk
- facebook skupiny s témami stavba, bývanie, záhrada, napr. Bývanie,záhrada a kreativita, kde viete odpovedať / pomôcť potenciálnym zákazníkom
- e-mail marketing (posielanie newslettrov)
- máte ďalšie tipy? Napíšte nám o nich 🙂
My považujeme za úplný základ držať sa toho, o čom sme písali v článku:
- Web – základný kameň online marketingu
- Analytika – 2 krát merajte a raz režte
- Google reklama – zvýšte počet dopytov okamžite
- Facebook kampaň – ukážte svoje realizácie
- SEO – budujte neplatenú návštevnosť
Držíme vám palce, aby sa dopyty sypali aj vďaka naším radám :). A ak budete potrebovať stabilného partnera v online marketingu, ktorý má bohaté skúsenosti so stavebnými firmami, sme tu pre vás! Rezervujte si bezplatnú konzultáciu a dozviete sa, ako zvýšiť dopyty pre vašu firmu.
Referencie firiem v oblasti stavebníctva, ktorým sme pomohli so získavaním dopytov:
“Ďakujeme za profesionálny prístup k plneniu našej objednávky. Dostali sme všetko vyhotovené na vysokej úrovni a preto hodláme v spolupráci pokračovať.”
Ing. Ivan Kolárik, konateľ spoločnosti Kontrakting
“Profesionálne a zrozumiteľné”
Ing. Ján Hlina – riaditeľ Hlina s.r.o.
“Spoločnosť Magneting nám spravovala reklamné kampane pre Slovensko a Českú republiku. Na základe dobrých výsledkov v kampaniach sme ich požiadali aj o optimalizáciu webových stránok.
Na základe ich odporučeniu sme náš web posunuli zas o niečo vpred.
Tím Magneting vie čo robí.”Juraj Králik – majiteľ Ohrievacia Technika, s. r. o.
“So spoluprácou so spoločnosťou Magneting sme nadmieru spokojní. Je fajn spolupracovať s profesionálmi.”
Roland Szekera, majiteľ spoločnosti AL doors spol. s r.o.
„Ďakujeme za vytvorenie funkčného webu.“
Andrej Noga, majiteľ N2N s.r.o.
“Firmu Magneting môžem len odporučiť. Skvelá spolupráca a hlavne výsledky hovoria za všetko 🙂 ”
Tomáš Hudček, majiteľ Tomos Nábytku
“Magneting určite odporúčam, vďaka vytvoreniu a optimalizácii webu mi chodia pravidelné dopyty.”
Marek Šlégr, certifikovaný elektrikár s 20-ročnými skúsenosťami
“Agentúru Magneting sme oslovili v čase, kedy nám ostalo na predaj posledných 20 bytov a veľké agentúry sa stali pre nás nerentabilnými. Vďaka individuálnemu prístupu a dobrému zacieleniu sme zvládli predať posledné apartmány rýchlejšie, ako sme predpokladali. :)”
Ing. Michal Sýkora, špecialista digitálneho marketingu, Malé Krasňany
Získajte konzultáciu zdarma
Porozprávame sa, aké máte možnosti na zvýšenie počtu dopytov, či je web vyhovujúci. Nechceme strácať váš drahocenný čas, konzultáciu preto vedie priamo Jakub Cambel, majiteľ agentúry Magneting s.r.o. s 10 ročnými skúsenosťami v online marketingu.
Jakub Cambel
Jakub sa online marketingu aktívne venuje od roku 2012. 3 roky pôsobil v agentúre Pizza SEO, kde nadobudol mnoho skúseností z oblastí, ktorým sa doteraz venuje - SEO, správa Google AdWords kampaní, Facebook marketing a manažovanie tvorby webov. Od roku 2015 bol na voľnej nohe, postupne sa obklopil šikovnými spolupracovníkmi a v roku 2016 založil agentúru Magneting. Má rád stretnutia s klientmi a na práci ho teší, keď vidí, ako napredujú klienti aj vďaka Magnetingu.
Jakub je držiteľom certifikátov z Google Ads (Reklama vo vyhľadávaní, Reklama v obsahovej sieti, Google Shopping a Videoreklama), z Google Analytics a z Inbound marketingu.