V minulých článkoch sme ozrejmili fungovanie Google Ads. Dnes vám prinášame článok, v ktorom vysvetlíme ako fungujú Facebook Ads, respektíve reklama na Facebooku všeobecne. Pozrieme sa na základné informácie o Facebook marketingu, či by ste sa mu mali venovať, koľko taká propagácia na Facebooku stojí, aké sú jej výhody a prečo je lepšie používať Facebook Ads, ako boostovať (promovať) príspevok priamo. Tak poďme rovno na to.

Facebook Marketing ako súčasť komplexnej online stratégie

Facebook marketing by mal byť súčasťou vašej komplexnej online stratégie. Nemali by ste ho robiť nasilu alebo “len aby tam niečo bolo”. Ideálne je, aby ste si ozrejmili, kto je vaša cieľová skupina a akým spôsobom s ňou chcete komunikovať. Vaša komunikácia by mala byť zhodná naprieč kanálmi a mala by byť v zhode s hodnotami vašej značky. Časy, kedy bolo jednoduché na Facebooku organicky dosiahnuť na tisíce ľudí, sú preč. Dnes je potrebné ku komunikácií pristúpiť zodpovedne a s premyslenou stratégiou.

Aký je dosah organických príspevkov na Facebooku?

Ak prevádzkujete fanúšikovskú stránku na Facebooku už nejaký ten rok, určite ste si všimli, ako klesá organický dosah (reach). Facebook to zdôvodňuje tým, že priemerný užívateľ má “lajknutých” príliš veľa stránok na to, aby sa mu zobrazovali všetky ich príspevky. Dosah sa líši na základe niekoľkých faktorov, avšak málokedy presahuje hranicu 10% z vašich fanúšikov. Predstavte si, že teda máte stránku, kde máte 2000 fanúšikov, ktorých ste krvopotne získali. Váš príspevok ale uvidí maximálne 200 z nich. Dosť málo, však?

Netreba však kvôli tomu na Facebook zanevrieť. Dôležité je hlavne vytvoriť kvalitný a pravidelný obsah, ktorý vaša cieľová skupina chce vidieť na svojom Facebooku. Je potrebné upustiť od priamych príspevkov za účelom predaja, teda nejakej fotky produktu bez akéhokoľvek vysvetlenia a očakávať, že ľudia budú na produkt klikať a rovno kupovať. Z Facebooku sa stal sofistikovanejší nástroj na predaj. V súčasnosti ide hlavne o vybudovanie si vzťahu s potenciálnym zákazníkom tak, aby sa spojil s vašou značkou a keď príde do štádia “chcem si to kúpiť” spomenul si na vás.

Prečo neboostovať (nepropagovať) posty, ale používať promovanie prostredníctvom Facebook Ads Managera?

Veľa menších aj stredných firiem, ktoré sa pokúšajú prebojovať vo svete Facebook marketingu, sa snažia robiť ho sami. Na tom by nebolo nič zlé, komunikácia je autentickejšia a bližšia zákazníkovi. Zároveň však chýba určité know-how. Napríklad nepropagujú svoje príspevky a potom sa čudujú, že im to nikto “nelajkuje” a engagement (zapojenie) na ich fanúšikovskej stránke je takmer nulový. Ak sa aj rozhodnú investovať do propagácie na Facebooku, väčšina z nich zvolí spôsob “boost postovania”. Facebook ponúkne dosiahnutie pár tisíc užívateľov za pár eur, tak si poviete “No čo, veď to skúsme.” Problém tu ale vzniká, keď obetujete pár eur, nevidíte výsledky a potom si poviete, že na Facebook reklamu sa môžete vykašľať, veď to aj tak nič neprináša.

propagovanie prispevku na Facebooku (boost post)

Obrázok č.1: Neradi klikáme na toto tlačidlo!

Ale to je zle. Prečo? Lebo boostovanie je neefektívna forma Facebook marketingu. Iste sa dá využiť v určitých prípadoch, ale sú to skôr jednorázové záležitosti. Ak chcete systematicky pracovať na vývoji svojej značky, musíte mať aj systematický Facebook marketing. Ten dosiahnete tak, že si pripravíte kvalitné príspevky, budete ich pravidelne pridávať (napr. na základe nejakého plánu) a následne budete používať Facebook Ads Manager, ktorý je omnoho sofistikovanejší nástroj, ako jednoduché boostovanie príspevkov.

Výhody používania Facebook Ads Managera oproti boostovaniu (propagácii) príspevkov

Reklama prostredníctvom Facebook Ads Managera poskytuje veľké množstvo výhod. Napr.:

  • sofistikovanejšie vytváranie publík – napríklad remarketingové publikum (ľudia, ktorí navštívili váš web) alebo publikum podobné vašim fanúšikom a pod.
  • môžete sledovať “konverzie” (napríklad, ak ponúkate služby, či niekto odoslal kontaktný formulár na Vašom webe)
  • viete naplánovať, kedy sa reklama vypne (dni alebo hodiny) a znova zapne – môžete ju teda vypnúť v menej výkonné dni
  • viac možností reklamných formátov
  • A/B testovanie reklamných vizuálov, textov ale aj cieľových skupín
  • lepšie vyhodnocovanie, na základe ktorého budete vedieť efektívnejšie alokovať budget vo vašich ďalších online marketingových aktivitách

Okrem výhod sú tu však aj nevýhody. Napríklad jeden prozaický dôvod – nastavovanie cez Facebook Ads Manager je komplikovanejšie, časovo náročnejšie. Vo Facebook Ads Manageri je toľko možností, že sa z toho nováčik môže aj zblázniť. Veľká pravdepodobnosť je, že si nevyberie správnu možnosť pri cieli, či nenájde správne publikum pri vytváraní cieľovej skupiny, a podobne. Preto je lepšie sa obrátiť na skúsenejšieho PPC Facebook marketéra alebo agentúru, ktorá tieto veci správne nastaví.

rozhranie Facebook ads managera

Obrázok č. 2: Rozhranie Facebook Ads Managera môže odstrašiť komplikovanosťou, ale je to vynikajúci nástroj.

Koľko stojí reklama na Facebooku?

Skrátená odpoveď: toľko, čo ste do nej ochotní dať. Záleží aj od celkového nastavenia marketingu, od toho, čo chcete reklamou dosiahnuť. Keď už sa rozhodnete do Facebook reklamy pustiť, robte to efektívne. Uvedomte si, že ak už niečomu venujete čas, treba tomu venovať aj financie. U nás v Magnetingu Vám efektívnu kampaň vieme spustiť od 400 eur mesačne (treba počítať s investíciou 250 eur do kreditu a našej práce 150 eur).

V ďalšom článku pre nadšencov Facebook Ads Managera pripravíme návod a priblížime možnosti cielenia a propagácie prostredníctvom tohto praktického online nástroja.