Po spustení firemnej prezentačnej webstránky čelíte v online svete ďalšiemu cieľu – dostať sa na prvé pozície v Google vyhľadávaní. Pýtate sa “Prečo”? Odpoveď je jednoduchá – aby vás potenciálni zákazníci po zadaní vyhľadávacieho dopytu ľahko našli. Optimalizácia pre vyhľadávače je preto dôležitým prvkom v online marketingu, avšak dostať sa rýchlo do vyhľadávania sa dá aj jednoduchšie a zvládnete to aj sami.
Vlastniť profil na Google Moja Firma by ste určite mali zvážiť, najmä pokiaľ ste “lokálnym” podnikom, teda orientujete sa na konkrétne miesto. Nielenže vám to vo vyhľadávaní prinesie “digitálnu vizitku”, zobrazovať sa budete aj v mapách Google. A byť viditeľným je v online svete dôležité.
Vysvetlíme si, čo Google Moja Firma (Google My Business) vlastne je a ako si firemný profil dokážete jednoducho založiť za pár minút.
Čo je Google Moja Firma (alebo aj Google My Business)?
Google Moja Firma je bezplatný nástroj od spoločnosti Google, vďaka ktorému dostanete vašu firmu jednoducho a rýchlo medzi výsledky vyhľadávania (SERP), ako aj na Google mapy. Založením firemného profilu môžete poskytnúť všetky dôležité informácie o vašej firme na jednom mieste, pridávať fotky, odkazovať na vašu webstránku a zbierať recenzie.
Google Moja Firma v praxi:
S firemnými profilmi na Google ste sa už určite neraz stretli. V praxi to vyzerá asi takto. Po dopyte “marketingová agentúra Magneting” dostaneme tieto výsledky vyhľadávania:
Zvyčajne prvé tri až štyri odkazy vo vyhľadávaní pochádzajú z platenej Google reklamy, o ktorej píšeme bližšie v tomto článku. Nasledujú výsledky organického (neplateného vyhľadávania).
Po pravej strane môžeme vidieť Google profil marketingovej agentúry Magneting, ktorý upúta pozornosť. Rovnaký profil preto odporúčame aj vám.
Moja firma na Google – ako založiť firemný profil?
Do založenia firemného profilu na Google investujete pár minút. Vráti sa vám to však viacnásobne. Nielenže tým zvýšite dôveryhodnosť, ale vaša firma bude jednoducho dohľadateľná vo vyhľadávaní. Pre lokálne podniky je takáto forma online prítomnosti veľmi dôležitá.
Ako pridať firmu na Google Maps
Pri lokálnych biznisoch s fyzickou adresou prevádzky je dôležitá aj prítomnosť na Google Mapách. Nielenže vás vďaka nej ľudia ľahšie nájdu, poloha taktiež slúži ako rozhodujúci faktor, či službu potenciálni zákazníci využijú alebo nie.
Pri založení profilu na Google Moja Firma získate, po zadaní adresy firmy, “svoje miesto” na mape. Pokiaľ ste, napríklad, jazyková škola, budete sa zobrazovať pri dopyte v aplikácií Google Maps na “jazyková škola”. Rovnako ako náš dlhodobý klient – jazyková škola The Bridge. Ľudia častokrát hľadajú služby práve v blízkosti ich okolia.
Založenie firemného Google profilu, jeho správne nastavenie a zadanie fyzickej adresy vám teda okrem “digitálnej vizitky” poskytne aj prítomnosť vašej prevádzky na mapách.
Poďme sa pozrieť, ako na samotnú registráciu.
Registrácia firmy na Google – návod:
Pred začatím tvorby profilu na Google Moja Firma je potrebné mať aktívny Google účet, ktorým sa do biznis konta budete prihlasovať. Môžete využiť svoj pracovný alebo si vytvoriť nový pre marketingové účely.
- Na stránke Firemný profil na Googli sa prihláste pod Google účtom.
- Prejdite jednotlivými krokmi – vyplňte názov firmy, typ firmy, kategóriu podnikania, adresu a kontaktné údaje.
- Overte svoj účet.
Po vyplnení základných informácií bude Google požadovať overenie existencie a pravosti samotnej prevádzky. Ide o nevyhnutný krok k tomu, aby sa profil vašej firmy mohol začať zobrazovať potenciálnym zákazníkom. Spôsobov overenia je niekoľko, pri jednoduchých a rýchlych vám príde verifikačná kód, ktorý zadáte do svojho Google účtu. Takáto forma overenia môže prebehnúť formou:
- SMS správy
Overovací kód príde na telefónne číslo, ktoré ste zadali pri registrácií.
- Telefonickým hovorom
Google vám miesto SMS správy na zadané telefónne číslo zavolá a samotný kód nadiktuje.
- E-mailom
Verifikačný kód vám príde do e-mailu, pod ktorým ste sa do Google Moja Firma prihlásili. Tento spôsob overenia najčastejšie prebieha v prípadoch, kedy používate pracovnú e-mailovú adresu.
Okrem elektronického poslania verifikačného kódu však môžu byť zvolené aj ďalšie možnosti overenia. Patria sem:
- Overenie poštou
Na adresu vašej firmy vám Google pošle pohľadnicu s verifikačným kódom, ktorý po obdržaní zadáte do firemného Google profilu. Pohľadnica by mala doraziť do 14 dní. Ak sa tak nestane, požiadajte o kód znovu.
- Overenie videohovorom
V niektorých prípadoch môže Google vyžiadať overenie formou videohovoru, na ktorom ukážete, že sa skutočne nachádzate v priestoroch firmy a máte dokumenty, ktoré potvrdzujú jej existenciu.
Stav overovania uvidíte priamo v profile Google Moja Firma. O úspešnom overení dostanete zvyčajne aj e-mailovú notifikáciu. Po týchto krokoch už môžete začať svoj firemný Google profil vytvárať a sledovať ponúkané štatistiky.
Vyšperkujte si Google firemný profil
Po úspešnom založení a overení Google firemného profilu je čas začať prezentovať vašu firmu v online svete, konkrétne v prostredí vyhľadávania. Detailné a predovšetkým aktuálne informácie vzbudzujú dôveryhodnosť, preto vnímajte Google My Business ako vašu digitálnu vizitku.
Na čo by ste nemali zabúdať?
- Reprezentatívny názov
Správna voľba názvu firemného profilu vie prispieť k jej pozícií pri vyhľadávaní danej služby. Pri názve dbajte na relevantnosť, aby z neho ľudia vedeli vyčítať, čo ponúkate. Nám sa pri klientoch z oblasti služieb osvedčila kombinácia názov firmy + názov hlavnej služby.
- Pridajte kontaktné údaje
Aby vás zákazníci vedeli jednoducho a rýchlo kontaktovať, vyplňte telefónne číslo, emailovú adresu a fyzickú adresu firmy, na ktorej vás nájdu.
- Pridajte otváracie hodiny
Dajte potenciálnym zákazníkom vedieť, kedy je vaša prevádzka otvorená. Nezabudnite otváracie hodiny pravidelne aktualizovať v prípade zmien, ako napríklad počas sviatkov alebo dovoleniek.
- Pridajte odkaz na webovú stránku a účty na sociálnych sieťach
Google Moja Firma vnímajte aj ako nástroj, vďaka ktorému môžete zvýšiť návštevnosť stránky či sociálnych sietí zadarmo. Veľa ľudí príde na vašu stránku práve prostredníctvom vášho firemného Google účtu. V samotnom rozhraní si dokonca môžete tento počet návštev pozrieť.
- Pridajte fotky z miesta
Pokiaľ do vášho profilu nepridáte žiadne fotografie, Google automaticky doplní do náhľadu tzv. Street View z miesta adresy. To nemusí byť vždy reprezentatívne, preto nahrajte fotky priamo z vašej prevádzky, jej priestorov ako aj produktov, služieb alebo tímu.
- Zbierajte recenzie a odpovedajte na ne
Pozitívne recenzie zlepšia vašu reputáciu a dôveryhodnosť. Pri rozhodovaní častokrát zaváži názor ľudí, ktorí s vašou firmou už majú skúsenosť. Pracovať sa dá však aj v prípade negatívnej recenzie, a to slušnou odpoveďou, ktorá potenciálnym zákazníkom napovie, že ste ochotný problémy riešiť a dokážete otvorene komunikovať.
- Udržujte profil aktuálny
Najdôležitejšie na koniec – aktuálnosť profilu. Nie je nič horšie než keď potenciálny zákazník dorazí na miesto, kde vaša prevádzka už dávno nesídli alebo v čase, kedy ste dávno zatvorený. Uistite sa, že informácie vo vašom profile sú aktuálne.
Google recenzie – spôsob, ako budovať dôveryhodnosť
Najlepší podnet na dobrú recenziu je nadpriemerne vykonaná služba. Nemusí to byť však záruka, že zákazník skutočne recenziu zanechá. Z praxe preto prinášame pár tipov ako pozitívne recenzie získavať (okrem vykonávania kvalitnej služby).
- Odmena za recenziu
Odmena v podobe zľavy či produktu zdarma býva častokrát prvotným nápadom. Pozor by ste však mali dať, aby takéto odmeňovanie bolo v súlade s pravidlami Google.
My sme tento tip zažili v praxi na výlete v meste Zakopané, kde sme pri zanechaní pozitívnej recenzie dostali Granitu zadarmo. Podmienkou však bolo, že sme službu skutočne využili a boli sme s ňou aj spokojní.
- Požiadanie o Google recenziu pri nákupe cez eshop
O príjemnú zákaznícku skúsenosť sa môžete postarať aj „na diaľku“. Aj v prípade, že vlastníte eshop môžete vytvoriť pozitívny dojem, ktorý prinúti zákazníkov recenziu zanechať. Sem patrí rýchle doručenie, spoľahlivý zákaznícky servis či adekvátne balenie produktu. Ak máte tieto body splnené, dobrý tipom je zákazníkovi v objednávke zanechať „odkaz“ s prosbou o recenziu na váš Google firemný profil.
- Využitie e-mail marketingu
Pokiaľ disponujete kontaktmi na ľudí, ktorí vaše služby využili, môžete ich kontaktovať e-mailom s jednoduchou výzvou na akciu – zanechanie recenzie v prípade spokojnosti. Ide však o efektívny spôsob ako nielen Google recenziu získať, ale sa aj pripomenúť a ukázať, že so zákazníkmi pracujete aj po uskutočnení nákupu.
Správne štruktúrovaná webová stránka a firemný profil na Google Moja Firma sú výbornými základmi pre vytvorenie dobrého prvého dojmu na potenciálneho zákazníka. Až potom rozmýšľajte nad platenou reklamou či optimalizáciou pre vyhľadávače.
S vašou online prítomnosťou, ktorá prinesie relevantné dopyty pre vaše služby vám vieme pomôcť. Od tvorby či úpravy webstránky až po spomínané platené reklamy. Spoločne to môžeme prejsť na bezplatnej konzultácií.
Lucia Tonhajzerová
Lucia je, prostredníctvom part-time jobov, vo svete marketingu už viac ako 2 roky. Najviac jej učarovalo práve SEO, tvorba webov a PPC kampane. V týchto oblastiach sa snaží aktívne vzdelávať a čo je najdôležitejšie – čo najviac tvoriť. V Magnetingu teda pomáha práve v týchto oblastiach. Vo svojom svete je aj pri písaní textov, od PR článkov až po blogy. Práve marketing jej umožňuje spájať viac činností dokopy, a preto ju práca v tomto odvetví veľmi napĺňa.